ARVINDUS

Geheime Wijsheid Leer

Het Tijdperk van de Moeder van de Wereld

HET TIJDPERK VAN DE MOEDER VAN DE WERELD

In de geheime wijsheid leer, en dan vooral in de Agni Yoga leringen van Helena Roerich,1 wordt vaak melding gemaakt van de Moeder van de Wereld. Het komende tijdperk wordt daar gepresenteerd als “het tijdperk van de Moeder van de Wereld”.2 In ‘Secret Wisdom Teaching, The New Age’ (in het Nederlands ‘Geheime Wijsheid Leer, Het Nieuwe Tijdperk’) werd het tijdperk van de Moeder van de Wereld niet genoemd.3 Hier zal dit tijdperk uitgelegd worden in relatie tot een van de te verwachten ontwikkelingen in het nieuwe tijdperk.

We zullen starten met enkele woorden over de Moeder van de Wereld. De Moeder van de Wereld is in principe een moeder in de esoterisch filosofische zin van het woord. Dit betekent dat de Moeder van de Wereld het materie-aspect van een zeker(e) entiteit of gegeven representeert.4, 5 En aangezien Ze de Moeder van de Wereld is, is Ze het materiële tegendeel van de spirituele Vader (of Heer) van de Wereld.6 Dat de Moeder van de Wereld nu is wat Haar naam indiceert betekent dat Ze niet de Moeder van het Universum is, Die het materie-aspect op een grotere schaal representeert. De Moeder van de Wereld is in principe Moeder Aarde.7 Ze wordt gesymboliseerd door religieuze figuren als Isis, Ishtar en Maria.8 Wanneer de Moeder van de Wereld Zich echt manifesteert als een individu op de planeet wordt Ze ‘de Wereldmoeder’ genoemd. Dit is echter niet (volledig) gebeurd op onze planeet Aarde, waar de Wereldmoeder alleen gesymboliseerd wordt zoals voorgenoemd.9

Waarom dan is het komende tijdperk genoemd ‘het tijdperk van de Moeder van de Wereld’? In ‘Secret Wisdom Teaching, The New Age’ werden vier belangrijke veranderingen in het nieuwe tijdperk genoemd, namelijk de constellatieverandering van Pisces naar Aquarius, de straalverandering van straal zes naar straal zeven, de vernietiging van het planetair etherisch web en de externalisatie van de Hiërarchie.10 Deze externalisatie van de Hiërarchie nu zal culmineren in of gepaard gaan met de herverschijning van de Christus of Maitreya.11, 12 Deze term ‘Christus’ kan in zijn algemeenheid begrepen worden op drie verschillende manieren. In de eerste betekenis, in willekeurige volgorde, kan ‘Christus’ begrepen worden als de naam van een functie die bekleed wordt binnen de Hiërarchie.13, 14 In de tweede, en meest bekende, manier refereert ‘Christus’ aan de persoon Jezus van Nazareth.15 En in de derde betekenis refereert ‘Christus’ aan het liefde-wijsheid aspect van de ziel in de mens.16 Nu is dit laatst genoemde aspect hetgeen geboren kan worden in de mensheid als geheel in het komende nieuwe tijdperk.17, 18 Dus de geboorte van het Christus beginsel in de mensheid zal in het nieuwe tijdperk gepaard gaan met de herverschijning van de Christus als Wereldleraar en wordt gesymboliseerd door de geboorte van Jezus van Nazareth.

Nu is het goed bekend dat Jezus geboren wordt uit de maagd of moeder Maria.19 En Maria geldt als het symbool van de Moeder van de Wereld. Alvorens Jezus wordt geboren draagt Maria hem in haar lichaam en voedt ze hem. En dit laatste doet ze ook meteen na zijn geboorte. En dit is waarom het komende tijdperk ook ‘het tijdperk van de Moeder van de Wereld’ wordt genoemd. Het Christus beginsel is nog niet geboren in de mensheid,20 echter het is als embryo aanwezig en groeiend in het materie-aspect van de mensheid. In het nieuwe tijdperk kunnen we het Christus beginsel verwachten te rijpen in de baarmoeder van de Moeder van de Wereld waarna de laatste de eerste zal baren en zal doorgaan met deze te verzorgen.21, 22 Het is daarom dat in de Agni Yoga leringen van Helena Roerich, deel van de geheime wijsheid leer, zoveel melding wordt gemaakt van de Moeder van de Wereld, vooral in relatie tot Maitreya (de Christus) en het nieuwe tijdperk.23

Noten
  1. Secret Wisdom Teaching, ‘Secret Wisdom Teaching’’, Index: 201211101.
  2. Helena Roerich, Supermundane, The Inner Life, Book Three, Agni Yoga Society, New York, 2003, Sl. 638.At present, in the age of the Mother of the World, […].”
  3. ‘Secret Wisdom Teaching, The New Age’, Index: 201405031.
  4. Alice A. Bailey, 'A Treatise on White Magic’, in: Twenty-Four Books of Esoteric Philosophy, (CD-ROM, Release 3), Lucis Trust, London / New York, 2001, Introductory Remarks. “This duality which is seen when objectivity is present and which disappears when the form aspect vanishes is covered by many terms, of which for the sake of clarity, the most usual might be here listed:
    Spirit Matter
    Life Form
    Father Mother
    Positive Negative
    Darkness Light"
  5. Alice A. Bailey, ‘Esoteric Healing, A Treatise on the Seven Rays, Volume IV’, in: Twenty-Four Books of Esoteric Philosophy, (CD-ROM, Release 3), Lucis Trust, London / New York, 2001, Part One, Ch. IV. “On the Phrase "Mother of the World." The various ways in which the phrase can be used can mean quite a number of differing things. It can mean: 1. The feminine aspect in manifestation, symbolised for us in many of the world religions as a virgin mother and in the Christian religion as the Virgin Mary. It is that substance which enables Deity to manifest.”
  6. Benjamin Creme, The Great Approach, New Light and Life for Humanity, Share International Foundation, London, 2001, p. 195. “The Mother of the World is the ‘Shakti’ (female counterpart) of the Lord of the World. She is the Female Principle, manifesting down through the ages as Mary in the Gospel story, as Ishtar of Assyria and Babylonia, and as Isis in ancient Egyptian times. Throughout history, the Mother of the World has taken outer manifestation as the Divine Female Principle. Our God is male/female, and those two aspects of divinity functioning together create the universe.”
  7. Benjamin Creme, Maitreya’s Mission, Volume Three, Share International, Foundation, London, 1997, p. 51, 52. “(7) What is the difference between: “the Divine Mother”, “the Mother of the World” and “Mother Earth”? […]. (7) They are the same.”
  8. Zie noot 6.
  9. ‘Esoteric Healing, A Treatise on the Seven Rays, Volume IV’, Part One, Ch. IV. “On the Phrase "Mother of the World." […]. 4. The concentration of the feminine force in nature in some individual in female form who is then called the "World Mother."  Such an individual has never existed in our particular planetary life, though the avatars of a previous solar system, expressing itself through planetary life, always took this form.  But not in this solar system.  The tradition of such appearances is purely symbolic, inherited from the previous solar system from which we inherited the matter of which all manifested forms are made.  This symbolism has come down from the far-off period of the Matriarchate, which had a religion that recalled the ancient ways of the earlier system and in which period of time Lilith symbolised the World Mother, until Eve took her place.”
  10. See note 3.
  11. Alice A. Bailey, ‘The Externalisation of the Hierarchy’, in: Twenty-Four Books of Esoteric Philosophy, (CD-ROM, Release 3), Lucis Trust, London / New York, 2001, Section Four, Organising the Ashrams into Form on Earth. “2. The reappearance of the Christ at a date somewhat later than the externalisation of the Ashrams and their physical plane organisation.”
  12. Alice A. Bailey, ‘Letters on Occult Meditation’, in: Twenty-Four Books of Esoteric Philosophy, (CD-ROM, Release 3), Lucis Trust, London / New York, 2001, Glossary, Bodhisattva. “As used in these letters the Bodhisattva is the name of the office which is at present occupied by the Lord Maitreya, Who is known in the Occident as the Christ.  This office might be translated as that of World Teacher.  The Bodhisattva is the Head of all the religions of the world, and the Master of the Masters and the Teacher of angels and of men.”
  13. Ibidem.
  14. ‘Secret Wisdom Teaching, The Constitution of the Hierarchy’, Index: 201506171.
  15. Oxford English Dictionary, Second Edition on CD-ROM (v. 4.0), Oxford University Press, 2009.
  16. 'A Treatise on White Magic’, Part One, Ch. I, 4, B, The Body, Phenomenal Appearance. “b. The heart, the love-wisdom of the soul, the buddhi or Christ principle.”
  17. Alice A. Bailey, ‘From Bethlehem to Calvary’, in: Twenty-Four Books of Esoteric Philosophy, (CD-ROM, Release 3), Lucis Trust, London / New York, 2001, Ch. Two, 4. “As we study the meaning of these three gifts brought by the disciples of old to the infant Jesus, and as we see their meaning as it applies to our individual situation, it becomes equally apparent that today humanity, as a race, stands before the infant Jesus, in the House of Bread, at the end of a long journey, and can now offer, if it so will, the gifts of material life, of purification through the fires of adversity, and of the suffering to which it has been subjected.”
  18. Alice A. Bailey, ‘The Rays and the Initiations, A Treatise on the Seven Rays, Volume V’, in: Twenty-Four Books of Esoteric Philosophy, (CD-ROM, Release 3), Lucis Trust, London / New York, 2001, Part Two, Section Two, The Rays and the five Initiations confronting Humanity, Initiation I. “The major effect, as far as humanity is concerned, is to make possible the presentation of thousands of aspirants and applicants for the first initiation; men on a large scale and in mass formation can today pass through the experience of the Birth Initiation.  Thousands of human beings can experience the birth of the Christ within themselves and can realise that the Christ life, the Christ nature and the Christ consciousness are theirs.  This "new birth" initiation of the human family will take place in Bethlehem, symbolically understood, for Bethlehem is the "house of bread"—an occult term signifying physical plane experience.”
  19. The Holy Bible, Index 20140811, The Gospel According to Saint Matthew, Ch. 2, v. 11. “And when they were come into the house, they saw the young child with Mary his mother, […].”
  20. ‘From Bethlehem to Calvary’, Ch. Two, 5. “1. Hidden in every human being is the "Word incarnate," the Son of God made flesh. This is "Christ in us, the hope of Glory," but as yet only a hope for the mass of men. Christ is not yet made manifest. He is hidden and veiled by the form. Mary is seen, not the Christ.”
  21. Benjamin Creme, Maitreya’s Mission, Volume One, Share International, Foundation, London, undated, p. 67.The coming age of Aquarius, the age of Maitreya, is also the age in which the female, nurturing aspect regains expression. The age of Maitreya, therefore, is the age of Tara.”
  22. Benjamin Creme, Maitreya’s Mission, Volume Two, Share International, Foundation, London, undated, p. 497. “The coming age is the age in which the Mother Principle will come into its own. The age of Maitreya is the age of Tara, the World Mother. The mother nourishes the child, nourishes the family, and the female principle nourishes the civilization.”
  23. Helena Roerich, Hierarchy, Agni Yoga Society, New York, 1977, Sl. 13. “The Epoch of Maitreya proclaims woman. The manifestation of Maitreya is linked with the confirmation of the Mother of the World, in the past, present, and future.”
Bibliografie
  • ‘Secret Wisdom Teaching, ‘Secret Wisdom Teaching’’, Index: 201211101.
  • ‘Secret Wisdom Teaching, The Constitution of the Hierarchy’, Index: 201506171.
  • ‘Secret Wisdom Teaching, The New Age’, Index: 201405031.
  • The Holy Bible, Index 20140811.
  • Alice A. Bailey, 'A Treatise on White Magic’, in: Twenty-Four Books of Esoteric Philosophy, (CD-ROM, Release 3), Lucis Trust, London / New York, 2001.
  • Alice A. Bailey, ‘From Bethlehem to Calvary’, in: Twenty-Four Books of Esoteric Philosophy, (CD-ROM, Release 3), Lucis Trust, London / New York, 2001.
  • Alice A. Bailey, ‘Letters on Occult Meditation’, in: Twenty-Four Books of Esoteric Philosophy, (CD-ROM, Release 3), Lucis Trust, London / New York, 2001.
  • Alice A. Bailey, ‘The Externalisation of the Hierarchy’, in: Twenty-Four Books of Esoteric Philosophy, (CD-ROM, Release 3), Lucis Trust, London / New York, 2001.
  • Alice A. Bailey, ‘The Rays and the Initiations, A Treatise on the Seven Rays, Volume V’, in: Twenty-Four Books of Esoteric Philosophy, (CD-ROM, Release 3), Lucis Trust, London / New York, 2001.
  • Benjamin Creme, Maitreya’s Mission, Volume One, Share International, Foundation, London, undated.
  • Benjamin Creme, Maitreya’s Mission, Volume Two, Share International, Foundation, London, undated.
  • Benjamin Creme, Maitreya’s Mission, Volume Three, Share International, Foundation, London, 1997.
  • Benjamin Creme, The Great Approach, New Light and Life for Humanity, Share International Foundation, London, 2001.
  • Helena Roerich, Hierarchy, Agni Yoga Society, New York, 1977.
  • Helena Roerich, Supermundane, The Inner Life, Book Three, Agni Yoga Society, New York, 2003.
  • Oxford English Dictionary, Second Edition on CD-ROM (v. 4.0), Oxford University Press, 2009.